Trommer

Trommesættet er primært et sammenspilsinstrument og udgør, sammen med bassen, den rytmiske bund i de fleste rytmiske bands.
Drumline-slagtøj er kort fortalt trommesættet delt op i de enkelte trommer. Dette giver god mulighed for sammenspil med andre trommeelever.

Som trommeelev undervises man i både trommesæt og Drumline-slagtøj. Drumline-slagtøj forbereder eleven til deltagelse i trommeorkestret Drumline.

I undervisningen arbejdes der med teknik, koordination, pulstræning, nodelære, improvisation, stilkendskab og meget andet. Alt sammen med fokus på, at kunne spille i et band. Læreren hjælper også gerne med gode råd og vejledning i forbindelse med køb af trommer.
For at kunne øve hjemme, behøver du i starten kun et par trommestikker og en øve-plade (en lydsvag minitromme, som giver fornemmelsen af at spille på en rigtig tromme).
Øvning hjemme er en meget vigtig del af indlæringsprocessen.

Musikskolen har mange rytmiske sammenspilshold, hvor man har mulighed for at deltage. Typisk vil der være to trommeslagere pr. sammenspilshold, som skiftes til at spille. Tanken er, at de så vil kunne sparre og inspirere hinanden.
Derudover er der også mulighed for at deltage i musikskolens Drumline-orkester. Se mere under “Drumline”

Se videoklip med Drumline - Klik her

Trommesættet er et fysisk stort instrument, så derfor kræver det en vis højde for at kunne sidde på stolen, samtidig med at kunne nå pedalerne på gulvet. Typisk plejer børn at have den størrelse i 2. klasse (i nogle tilfælde 1. klasse). Der kan altid bookes en prøvelektion, så underviseren kan vurdere om barnet kan begynde.

Danni Holm Jensen
Mads Beldring Hansen