Saxofon

Saxofonen er et blæseinstrument lavet af messing. På mundstykket sidder et blad, som skaber tonen, når du blæser. Saxofonen har klapper – en klap for hver tone. Saxofonen spiller ofte melodien eller laver en fed solo. Saxofonens klang er meget fleksibel og udtryksfuld.

Saxofonen er meget brugt i mange forskellige stilarter: Jazz, populærmusik, klassisk, folkemusik. Som orkesterinstrument har saxofonen mange sammenspilsmuligheder, lige fra et rockband til et symfoniorkester.

Undervisningen skræddersys til dit niveau og dine ønsker. Vi lærer at spille på instrumentet, træner musikalske færdigheder og udvikler din musikalitet og kreativitet.

En vigtig del er hjemmearbejdet mellem lektionerne på musikskolen – øvning gør mester.

Du vil også blive tilbudt at spille til nogle af musikskolens mange koncerter.

Målet for undervisningen er at gøre dig i stand til at spille netop den musik, du elsker, og musicere sammen med andre.

Når du spiller saxofon, får du hurtigt mange muligheder for at spille sammen med andre.

Musikskolen kan blandt andet tilbyde ”Blæserline” – musikskolens sammenspilshold for alle blæserelever.

Du vil også blive efterspurgt i bands, spille i stort orkester sammen med andre instrumentgrupper og i små hold med andre elever – både saxofoner og andre instrumenter.

Traditionelt starter man på en altsaxofon i 10-årsalderen. Du kan leje et instrument fra musikskolen.

Hvis du vil starte tidligere, findes der forskellige letvægtssaxofoner. Spørg vores underviser om mulighederne.

Johannes Nilsson