Instrumenter

Klarinet

Klarinetten er et blæseinstrument lavet af træ eller kunststof. På mundstykket sidder et blad, som skaber tonen, når du blæser. Klarinetten har huller og klapper til fingrene – en for hver tone. Klarinetten er et melodiinstrument og spiller ofte melodien eller sin egen stemme. Klarinettens klang kan både være mørk og blød eller lys og skinger.
Klarinetten er meget brugt i mange forskellige stilarter: Klassisk, folkemusik og jazz for at nævne nogle. Som orkesterinstrument har klarinetten mange sammenspilsmuligheder, lige fra kammermusik til symfoniorkester.
Læs evt. mere her: Om klarinetten

Undervisningens indhold
Undervisningen skræddersys til dit niveau og dine ønsker. Vi lærer at spille på instrumentet, træner musikalske færdigheder og udvikler din musikalitet og kreativitet.
En vigtig del er hjemmearbejdet mellem lektionerne på musikskolen – øvning gør mester.
Du vil også blive tilbudt at spille til nogle af musikskolens mange koncerter.
Målet for undervisningen er at gøre dig i stand til at spille netop den musik, du elsker, og musicere sammen med andre.

Sammenspilsmuligheder
Når du spiller klarinet, får du hurtigt mange muligheder for at spille sammen med andre.
Musikskolen kan blandt andet tilbyde ”Blæserline” – musikskolens sammenspilshold for alle blæserelever.
Du vil også blive efterspurgt til kammermusik (små hold med andre elever – både klarinetter og andre instrumenter) og spille i stort orkester sammen med andre instrumentgrupper.

Anbefalet aldersgruppe
Traditionelt starter man på en Bb-klarinet fra 8-årsalderen. Du kan leje et instrument fra musikskolen.
Hvis du vil starte tidligere, er der både børneinstrumenter og letvægtsklarinetter. Spørg vores underviser om mulighederne.

Johannes Nilsson