Bas

Bassen er et rytmisk instrument. Bassen ligger for det meste bunden, altså de dybe toner, i bandet, men kan også spille lyst, for eksempel melodi eller solo. Bassen bruges i alle rytmiske musikgenrer.

Til bas lærer man, for eksempel at spille efter noder, gehør  (efter hukommelsen uden noder), akkorder/becifringer, teori og solospil. Underviseren tilrettelægger undervisningen så den passer til den enkelte elevs niveau. Det er vigtigt i forhold til elevens udvikling, at der bliver øvet hjemme.

Der er gode sammenspilsmuligheder når man spiller bas, da bassen bruges i mange forskellige musikgenrer, og først og fremmest er et band-instrument.
Musikskolen tilbyder forskellige sammenspilshold, som det vil være en god idé at deltage på så tidligt som muligt.

Man kan starte på bas når man er 8-10 år gammel. Der kan man, afhængigt af størrelse, bruge en shortscale bas, som er en bas med en kortere hals end normalt, indtil man er vokset, så man kan spille på en ”almindelig” bas.

Lasse Knudsen og Morten Thomassen