Violin

Violinen er et klassisk instrument, men indgår fint i stort set alle musikalske genrer. Violinen er den mindste i strygerfamilien, og spiller de lyseste toner (som sopranen i et kor).

Til violin lærer man både at spille efter gehør og efter noder. Undervisningen skræddersyes til hver enkelte elev, således at barnet får optimale forhold for udvikling af sine musikalske evner. Øvning hjemme er en meget vigtig del af indlæringsprocessen.

Der er gode muligheder for sammenspil, når man spiller violin! Musikskolen har fællestimer for de yngste violinister, strygeorkester for de lidt ældre elever, og sammenspil på tværs af instrumenter og genrer, sammen med andre børn på nogenlunde samme alder og udviklingsniveau. Til sammenspil lærer eleverne at lytte til hinanden og få ting til at lykkes i fællesskab. De mødes med andre børn, som har den samme interesse og får gode venner, som de kan følges med i mange år.

Violinen fås i alle størrelser. Du kan derfor starte meget tidligt.

•                    fra ca. 3 år - For de yngste elever er opbakning hjemmefra altafgørende. Barnet modtager undervisning ifølge med en forælder, som skal have lyst til at hjælpe med øvningen hjemme.

•                    fra ca. 7 år - kan barnet begynde til violin uden forældre. Forældre er dog altid velkomne til at overvære undervisningen og få indblik i, hvad det hele går ud på og hvordan man kan støtte op om barnets øvning hjemme.

Turi Vethal