Instrumenter

Cello

Celloen er et klassisk stryger-instrument, men indgår fint i stort set alle musikalske genrer. Celloen har den store fordel, at den kan spille basfunktionen i et orkester, og også kan bruges som melodieinstrument.

Undervisningens indhold
Når man beslutter sig for at lære at spille på cello, så starter man både med at spille efter gehør og efter noder. Undervisningen skræddersyes til hver enkelt elev, således at barnet får optimale forhold for udvikling af sine musikalske evner.
Øvning hjemme er en meget vigtig del af indlæringsprocessen, og det går hurtigere når forældre deltager i begynderundervisningen.

Sammenspilsmuligheder
Der er gode muligheder for sammenspil, når man spiller cello.  Musikskolen har fællestimer for de yngste cellister, strygeorkester for de lidt ældre elever og sammenspil på tværs af instrumenter og genrer sammen med andre børn på nogenlunde samme alder og udviklingsniveau. Til sammenspil lærer eleverne at lytte til hinanden, og få ting til at lykkes i fællesskab. De mødes med andre børn, som har den samme interesse, og får gode venner, som de kan følges med i mange år.

Anbefalet aldersgruppe
• fra ca. 7 - 8 år er en fin startalder. For de yngste elever er opbakning hjemmefra altafgørende. Barnet modtager undervisning ifølge med en forælder, som skal have lyst til at hjælpe med øvningen hjemme.
• fra ca. 9 år - kan barnet begynde til cello uden forældre. Forældre er dog altid velkomne til at overvære undervisningen, og få indblik i hvad det hele går ud på, og hvordan man kan støtte op om barnets øvning hjemme.

Helene Jerg